سفارش تبلیغ
صبا ویژن
UpLiftبربلندی ، برکنش
ستونهای مجاور مهاربند ، در اثر اعمال بار جانبی ، یکی به فشار و دیگری به کشش می افتد. در صورتیکه سهمیه بار ثقلی نتواند نیروی کششی را در ستون خنثی کند ، ستون به کشش می افتد که عمدتاً بیشترین مقدار آن روی فونداسیون است . در این حالت ستون در برابر این کشش مقاومت بهتری نسبت به فشار دارد(به دلیل حذف پدیده کمانش در کشش) و می توان میل مهارهای کافی نیز برای کنترل این کشش طراحی نمود (تعداد میل مهارها در این حالت افزایش می یابد). لیکن فونداسیون به دلیل نداشتن اتصال با خاک از روی زمین بلند می شود که می تواند منجر به ناپایداری سازه گردد که استفاده از شمع راهکاری موثر جهت کنترل می باشد. سنگین کردن فونداسیون ، استفاده از فونداسیون نواری و گسترده بطور محدود می تواند کشش را کنترل کنند. کم بودن تعداد مهاربند در پلان و استقرار آن در گوشه های ساختمان و اطراف پاسیو ( که سهم بار ثقلی کمی دارد) می تواند منجر به Uplift گردد. بنابراین کنترل ترکیبات مربوط به Uplift ضروری است.
برای کاهش Uplift مهاربندها را در دهانه های بزرگ قرار دهیم و تعداد مهار بند را در پلان افزایش دهیم یا ضخامت پی را افزایش یا از پی های نواری و گسترده استفاده کنیم.

در انجام پروژه های فولادی اجرایی,پروژه های دانشجویی فولاد کلیه این موارد در نظر گرفته شده است و سایر کنترل های مربوط به سازه های فولادی انجام می پذیرد که در مطالب بعدی برای بازدید کنندگان ارجمند بازگو خواهد شد.






تاریخ : شنبه 93/8/3 | 3:18 عصر | نویسنده : مهندس ابراهیم کاظمی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • امین خادمیان